Slutningen er begyndelsen

Folk husker bedst hvad du sige sidst. I en præsentation tage hvad mennesker med dem til at sætte handling eller til at oprette forbindelse med hvad de allerede ved, i høj grad afhænger af, hvordan du slutter præsentationerne. Så i en vis forstand er slutningen af din præsentation begyndelsen for publikum. Højttalere ofte nå deres momentum i præsentationen og miste kontakten med publikum ved udgangen. En af de måder, en højttaler kan sikre begyndelse til et publikum er ved at have en stærk afslutning; denne artikel vil give et par enkle tips til at opnå denne afsluttende spark.
Først skal fokusere på det generelle formål med præsentationen. Du flytter publikum til handling? Er du med dit publikum til at forstå? Du forsøger at ændre synsvinkel af din målgruppe på et bestemt emne? Eller er du bare underholdende? Formålet vil bestemme, hvordan du afslutte præsentationen. Nogle talere glemme dette, deres afslutninger passer ikke til deres formål, og publikum forlader uden at vide hvor man skal begynde.
Hvis dit formÃ¥l er at flytte publikum til handling, bør sÃ¥ din konklusion i nogle mÃ¥de besvare spørgsmÃ¥let, “Hvad jeg ønsker min publikum til at gøre som følge af min præsentation?” Hvilke foranstaltninger vil du folk til at tage? IndgÃ¥else skal oplyse at der træffes specifikke foranstaltninger. En præsentation pÃ¥ donere blod individuelt som en del af virksomhedens mÃ¥l for samfundstjeneste skulle ende med tid og sted for at give blod. En endnu mere effektiv slutning ville være at fÃ¥ nogle form for engagement. Bede om en hÃ¥ndsoprækning: “Raise your hand hvis du vil give blod, nÃ¥r Bloodmobile er her næste mandag”. Hvis dit formÃ¥l er blot at underholde, bør derefter konklusionen være lys og sende publikum væk med de gode følelser, at latter og humor giver.
En anden metode for at øge din konklusion er at opsummere… PLUS! Helt sikkert du vil publikum til at tage med dem den store tema eller hovedpunkterne i meddelelsen, men derudover skal du give dem, en sætning eller et tilbud i forbindelse med resuméet. Dette er linjen exit. En exit linje er en kort ordsprog, dyb idé eller klog linje, der tvinger publikum til at tænke over det vigtigste tema i talen. Afslut linjen vil øge sandsynligheden for publikums at huske, hvad du vil have dem til at gøre, som de begynder efter præsentationen.
NÃ¥r jeg understreger værdien af forberedelse, jeg ofte ender med bemærkningen af tidligere Senator Bill Bradley, “nÃ¥r du ikke er praktiserende, Husk, at nogen et eller andet sted praktiserende… og nÃ¥r du møder ham, vil han vinde.” Taler om styrken i at udvikle sprogfærdigheder, jeg kan godt lide citatet af Mark Twain: “forskellen mellem det rigtige ord og det næsten rigtige ord er forskellen mellem lyn og lynnedslag bug.” For at markerer resuméet med en tankevækkende ide normalt hjælper publikum medlemmer at vide klart hvor man skal begynde nÃ¥r de forlader din præsentation.
En tredje mÃ¥de at øge endelsen er at forstÃ¥ mekanikken i konklusionen. Det bør være kort. Ikke begynde at indgÃ¥ nÃ¥r du stadig har ti minutter af materiale tilbage. MÃ¥ ikke sige “i konklusion…” medmindre du virkelig mener at afslutte. Hvis du holder taler længe efter du annoncere, du er færdig, vil du miste publikum.
Tale konklusionen uden at læse det. Se på dit publikum som du ende; vide præcis, hvad du vil sige og undgå at fumle med dine noter, som afleder folk fra dine ord. Endelsen bør hæve det følelsesmæssige niveau af din interaktion vid publikum; rapport, øjenkontakt og følelse mellem højttaler og publikum er forbedret når taleren ikke tøve og snuble kigger på noter. Se behageligt og forsøger ikke at skjule bag en talerstol, som du ender. Konklusionerne er store muligheder for at flytte væk form talerstolen og mod publikum.
Et andet vigtigt tip er at undgÃ¥ at indføre nyt materiale i konklusionen. “add-ons” og “af mÃ¥der…” bør ikke tilføjes nÃ¥r du likvidation præsentationen. I konklusionen, bør du gøre disse tre ting: opsummere hovedpunkterne, en erklæring, der bekræfter din generelle formÃ¥l og udvikle en exit linje. Hvis du føjer til disse omrÃ¥der, bruger du materiale, der skal formentlig med tidligere i præsentationen.
Endelig ikke drage slutter alt for alvorligt. Højttalere undertiden Se for denne fantastiske publikum svar-vedvarende bifald, latter, eller endda en stÃ¥ende ovation — kun at være skuffet over den hele tale, hvis svaret ikke sker. Ved én lejlighed Winston Churchill blev stoppet af en kvinde, der sagde til ham, “ikke det begejstre dig, Mr. Churchill, at vide, at hver gang du laver en tale hallen er fyldt til bristepunktet?”
“Det er ganske smigrende,” svarede Sir Winston. “Men nÃ¥r jeg føler pÃ¥ denne mÃ¥de, jeg vil altid huske at hvis, i stedet for at gøre en politisk tale, jeg var ved at blive hængt, publikum ville være dobbelt sÃ¥ stort.”
Koncentrere sig om din endelser og du kan ikke hjælpe men give publikum nye begyndelser i processen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.